https://adiyamanmanset.com.tr/files/uploads/user/d1647f2613d1290aaddc5a88a73138c7-c73ef21411c8adbeb07f.jfif
Önder GÜZELARSLAN

Cömertliğin En Üst Derecesi İsar

28-02-2023 21:09 756 kez okundu.

 

Başlık 2: Cömertliğin En Üst Derecesi İsar

Muhtaç olduğu halde elindeki malı ihtiyacı olan bir din kardeşine verip o yokluğa katlanmak anlamına gelen îsâr hiç şüphesiz en yüksek ahlakî faziletlerden birisidir. Türkçe karşılığı “Diğergamlık” olarak geçen îsârı uygulamak oldukça zor olmakla beraber fazileti çok yüksek olan bir davranıştır. 
Sözlükte "bir şeyi veya bir kimseyi diğerine üstün tutma, tercih etme" anlamına gelen îsâr, bir kimsenin, kendisi ihtiyaç içinde bulunsa bile sahip olduğu imkânları başkalarının ihtiyacını karşılamak üzere kullanması, başkasının faydası için fedakârlıkta bulunması demektir. Bu şekilde tanımlanan bu davranış halini uygulayabilmek din kardeşliğinin en ileri derecesidir. Günümüz dünyasında daha farklı deyişle kapitalist dünya bakış açısıyla îsârı değerlendirebilmek asla mümkün değildir. Zira modern dünya da karşılığı olmayan bir davranıştır. Kapitalist bakış açısında dünyada kişi ferdiyetçidir, kendinden başkasını düşünmez ve kendi ihtiyaçlarını karşılıyorsa karşısındakinin ne durumda olduğu ile ilgilenmez.    
Bir kimsenin cömertlikte îsâr derecesine ulaşabilmesi için ikram ettiği şeye kendisinin fiilen muhtaç durumda bulunması şart değildir; burada önemli olan, muhtaç olsa dahi başkasını kendisine tercih edebilecek bir ahlâk anlayışına, fedakârlığa ve irade gücüne sahip bulunmasıdır. Bu davranış ancak nebevî terbiyenin inşa ettiği kimselerde görülür.
Asr-ı Saadet’e baktığımızda îsârı çok açık bir şekilde Hz. Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’in Mekke’den Medine’ye hicretinde görmekteyiz. Bütün mal varlıklarını Mekke'de bırakarak Medine'ye göç etmek zorunda kalan Hz. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) ve Ashabını Medineli Müslümanlar yani Ensar Medine’de karşılamış onları şefkatle kucaklayıp mal varlıklarını onlarla paylaşmaktan hiç çekinmemişlerdir. Hatta birçoğu ellerindeki bütün imkanları muhacirlere hiçbir karşılık beklemeden bırakmıştı. İhtiyaç içinde olsalar dahi onları kendilerine tercih etmişler, şahsî menfaatlerinden, zevklerinden fedakârlıkta bulunmuşlar.
İnsan bireysel yaşayan bir varlık değil aksine toplum içinde yaşamak zorunda olan sosyal bir varlıktır. Dolayısıyla insan sadece kendisini düşünerek, bencilce bir hayat sürdürmesi doğru bir davranış şekli değildir. İnsan ne kadar çok topluma ayak uydurarak yaşarsa toplumun huzuru da saadeti de o kadar çok gelişir. Kısaca toplumun huzuru toplumu meydana getiren insanların huzuruna bağlıdır diyebiliriz.
Günümüz kapitalist dünyasında yaşayan çağdaş toplumlara baktığımız da maalesef fertler, aileler ve toplum arasındaki ilişkilerin bozulmuş olduğunu gözlemlemekteyiz. İnsanların fert olarak manevî hayatlarının her geçen gün bozulduğuna şahit olmaktayız. Sadece manevî hayat bozulmuyor tabi ki, toplumdaki zengin ve fakir insanlar arasındaki yardımlaşma ve dayanışma ruhu da gittikçe yok oluyor. Bugün dünyanın çeşitli yerlerinde açlıktan susuzluktan ölen insanlar varken bazı ülkelerde ise zengin insanların Allah’ın verdiği nimetleri hunharca israf ettiklerini görmekteyiz. Bu tarz durumlara çok farklı örnekler verebiliriz. Bütün bunlar göstermektedir ki asrımızda insanî değerler gözümüzün önünde yok olup gitmektedir. Tabiri caiz ise ne kadar yozlaşmış olduğumuzu bizlere göstermektedir. İnsanlık günümüzde çok ciddi bir sosyal değişim göstermektedir. Öyle ki, tamamen dünyevileşen ve bencilleşen günümüz insanı çevresindeki muhtaçları görmez hale gelmiş, vefasızlık, nemelazımcılık, vurdumduymazlık alabildiğine yaygınlaşmıştır. Hâlbuki Rabbimiz Kur’ân-ı Kerim’in de insanlara beşerî ilişkilerde hoşgörülü olmaya, adalet, kardeşlik, infak, cömertlik ve diğergâmlık gibi ahlakî erdemleri yaygınlaştırmamızı emretmektedir.
İslâm tarihinde erdemli bir davranış olarak tarihe geçen îsâra örnek, yukarıda da değindiğimiz Ensar ile Muhacirin davranışlarını Rabbimiz kutsal kitabımız Kur’ân-ı Kerim’inde Haşr Suresi 9. Ayette bizlere şöyle izah etmektedir: “Daha önceden Medine’yi yurt edinmiş ve gönüllerine imanı yerleştirmiş olan kimseler, kendilerine göç edip gelenleri severler ve onlara verilenlerden dolayı içlerinde bir rahatsızlık hissetmezler. Kendileri zaruret içinde bulunsalar bile onları kendilerine tercih ederler. Kim nefsinin cimriliğinden korunursa, işte onlar kurtuluşa erenlerdir.” 
Îsâr cömertlik ve fedakârlığın en zirve noktası olup Peygamber ve salih insanların vasfıdır. Genel olarak îsârı üç kısımda değerlendirebiliriz. Mal ile îsâr, can ile îsâr ve dua ile îsâr.
Batı ahlâk felsefesinde insanın aslî tabiatında bencil duygular hâkim iken, İslâm da insanlığın mutluluğu ve huzuru için yardımlaşma, toplum içinde toplumun birlikte gelişmesi için bencillikten uzak bir hayat sürmesi arzulanmaktadır. İslâm, toplumu bir bütün olarak kabul etmektedir. Bunun içinde belirli ahlâkî ilkeler ortaya koymuş ve bu ilkelerin insan hayatında uygulanmasını gerekli görmüştür. İşte bu ahlâkî ilkelerden biri ve en zirvesi îsâr’dır. 
Günümüzde İslâm’ın insanları ulaştırmak istediği yüksek fedakârlık anlayışına her şeyden daha çok muhtacız. Bu nedenle de îsâr’ın çok büyük önemi vardır. Toplumun bütün katmanlarında bunu yaygınlaştırmak için gayret göstermeli ve seferberlik yapmalıyız.

Neler Söylendi?

DİĞER YAZILARI Müminin Şiarı Nezaketli Olmak 2024 Mahalli İdareler Seçimini Nasıl Okumalıyız Sahi Babalar da Ağlar mı? Şair Yazar Siyaset ve Devlet Adamı Süleyman Arif Emre Miraç’a Açılan Kapı Kudüs Medeniyetin Yapısı Kitaplar ve Derik Kitap Fuarı Türk Hikâyeciliğin Duayeni 7 Güzel Adamdan Biri Rasim Özdenören Hiciv Ustası Bir Devlet Adamı Şair Eşref Bir Örnek İle Osmanlı Medeniyetine Bakış Çiftçilerin Refahı Artmadan Sanayicilerin Rekabet Gücü Artmaz Kitaplar Medeniyetin Anahtarıdır Sultan 2. Abdülhamit Han’ın Yularsız Aslanı Mihrali Bey Sizin İçin Değerli Olan Hangisi Çaydalı Mangal Kömürü Tarihi Değiştiren Savaşlar 1 Bereketli Toprakların Mayaladığı Elmalı’nın Gururu İbrahim Bedrettin Elmalı Edebiyat Dünyamızın Ustalarından Ahmet Hamdi Tanpınar Ölümsüzlük Ağacı Porsuk Ağacı Ölümsüzlük Ağacı Porsuk Ağacı Konuşulan Doğrular Değil, Yaşanan Doğrular Önemlidir Kayısı Cennetinden Hüzün Diyarına Dönen Malatya Mağaranın Fermantasyon Gücü “Larende” Lezzet ve Sağlık Kaynağı Zeytinyağında Tağşişe Dikkat Koruyucu Aileler ve Manisa Koruyucu Aileler Derneği Ormanlarımız ve Doğa Yürüyüşü Türkiye’nin Tarıma Dair Sorunları ve Çözüm Önerileri Türkiye’nin En Çevreci Kuruluşu Botaş Kraliyet Jölesi Arı Sütü Sabır, Şükür ve Fütüvvet Pembe Kuvars Taşı Yün Ne Büyük Nimetmiş Meğer Bağırsaklarımız İkinci Beyin mi? Darphane, Mangır ve Kayme Üstad Necip Fazıl ve Şiire Dair Darphane, Mangır ve Kayme Mutlu Olmak İçin Çöp Kamyonu Teorisini Uygulayalım Mutlu Olmak İçin Çöp Kamyonu Teorisini Uygulayalım Devrinin Yaşayan Kütüphanesi Mütefekkir Cemil Meriç Çiftçilerin Refahı Artmadan Sanayicilerin Rekabet Gücü Artmaz Dünyayı Yaşanır Kılmanın Yolu Kışladan Avrupa’nın En Büyük Kütüphanesine İnsan En Değerli Varlıktır Asla Kırılmamalı Akdeniz Mutfağının Şifa Dolu Sebzesi Enginar Deyimlere Konu Olan Gülgillerden Bir Meyve “Ayva” Ömrünü Türk Milleti ve Kültürüne Adayan Bir İsim; Orhan Şaik Gökyay Kazdağları Eteğinde Bir Eko Turizm Durağı Gevher Nesibe Hatun ve Şifahanesi Kayı Boyunun Yaylağı Domaniç ve Hayme Ana Antik Çağda Bir Sağlık Merkezi “Asklepion” Küresel Ticaretin Kalbi MÜSİAD Fuarı Üzerine İnsanlık Tarihi ve Medeniyetlerin Doğuşuna İmkân Sunan Meyve İncir Umudun Yolu (Kağnı Kamyonu Yendi) Timüs Bezini Aktive Eden Mucizevi Manyetik Siyah Kum Tarih Kokan Atmosferde Doğa İle Buluşmak İstiklal Madalyalı Şehir İnebolu Seferberlik Çöreği İlk Müslüman Kadın Mucid Meryem El-İcliyye Zaferler ile Geçen Ay “Ağustos” Mimar Sinan, Eğri Minare Eğri ve Çocuk Seyyid Kurtşeyh Dede ve Devrekâni